POHLED (Frauenthal)
k.ú. Pohled
(Hornosázavská pahorkatina / Havlíčkobrodsko)
Obec rozložená v údolí
Sázavy, především na jejím pravém břehu (440 m. n. m.). Jádrem zástavby je
areál bývalého kláštera cisterciaček, později zámku, jehož součástí byl i
rozlehlý hospodářský dvůr, dnes z větší části zbořený (rozlehlá
nezastavěná plocha v centru vsi). Zástavba vsi obklopuje klášterní areál
fakticky ze všech stran, náves se sochou sv. Jana Nepomuckého
se nachází na západní straně bývalého dvora, při oficiálním vstupu ke klášteru.
V severní části vsi drobná kaplička sv. Anny „U Růžičků″. Severovýchodně
od kláštera monumentální rozestavěná budova, která měla být novou školou,
v jejím sousedství zachován komín lihovaru, který v těchto místech
stál. V obci byly dva vodní mlýny – jeden jako součást areálu kláštera
(Podzámecký), druhý (Klein Mühle) na opačné straně
řeky směrem k dnešnímu nádraží; oba zbořeny, na místě druhého dnes
novostavba. Na náhonu k Podzámeckému mlýnu malá vodní elektrárna (nikoli však
v místech mlýnu). Nádraží mimo zástavbu, na jihovýchodním okraji od obce.
Severozápadně od obce hřbitov s pohřební kaplí Sylva-Taroucců.
První písemná zpráva o
tomto místě pochází z roku 1263. Je v ní zmiňován rozestavěný kostel
a odpustky každému, kdo přispěje na jeho dostavbu. V souvislosti se
stavbou jsou zmiňováni příslušníci řádu německých rytířů a později se řád
vzdává nároku na tuto plebánii, na základě čehož Ladislav Svoboda, autor
stavebně historického průzkumu kláštera, vyslovuje domněnku, že mohlo jít o
pokus o založení komendy tohoto řádku (do souvislosti s ní dává i
středověké konstrukce dnes ukryté ve hmotě tzv. staré prelatury). Zajímavé též
je, že kostel je zmiňován jako Vallis sanctae Mariae (toto jméno sem
tedy nepřinesli cisterciačky, jak se často tvrdí), což by též nasvědčovalo
tomu, že nešlo o nějakou běžnou osadu, spíše o nějaké poutní místo či klášter.
Nejasnost do celé věci vnáší i listina z roku 1265, dle níž zde kouřimský
arcijáhen světí základní kámen jakéhosi kostela. Ten výše zmiňovaný byl již
minimálně dva roky rozestavěný, klášter měl být založen až o dva roky později.
Jde tedy o nějaký další kostel? Každopádně roku 1267 zde vzniká klášter
cisterciaček a s nímž je pak osud místa spojen na mnoho dalších staletí.
V listinách z roku 1265 a 1267 je údajně výslovně uváděna i ves
(lze-li věřit tradované interpretaci; doslovný přepis oné smlouvy jsem nikde
nenalezl). O této původní vsi se však nic neví, současná ves se svým půdorysem
zcela zjevně podřizuje klášternímu areálu se dvorem a musela tedy vzniknout až
po jeho zformování do finální podoby. Ves byla osídlena především německy
mluvícím obyvatelstvem; byla součástí tzv. Jihlavského jazykového ostrova. Roku
1872 byla obec povýšena na městys.
znak
obce, schválený Poslaneckou sněmovnou roku 2014
náves se
sochou sv. Jana Nepomuckého
socha
sv. Jana Nepomuckého z roku 1711 uprostřed
návsi; nemovitá kulturní památka
dům č.p.
22 se zdobeným štítem na návsi
dům č.p.
24 na návsi
obecní
úřad č.p. 39
pomník
obětem 1. světové války před obecním úřadem
pomníky
„na paměť vítězství nad fašismem“ před obecním úřadem, vybudovaný u
příležitosti 40. výročí jejího ukončení (proto je na něm krom let 1939 a 1945 i
letopočet 1985) hasičským sborem obce Pohled
pohled
na zástavbu východně od bývalého dvora – vlevo nedostavená budova školy
s komínem bývalého lihovaru, uprostřed budova mateřské školky a vpravo
bývalé proboštství kláštera
komín
coby jediný pozůstatek zbořeného lihovaru; v pozadí rozestavěná budova školy na
jeho místě, která zapříčinila z důvodu nutnosti vrácení dotace roku 2005
katastrofální zadlužení obce
roubené
stavení č.p. 66 v centru obce
barokní
kaplička sv. Anny „U Růžičků″ z 18. stol (zakreslená již na mapě 1.
vojenského mapování), zrekonstruovaná roku 2017; nemovitá kulturní památka
rybník Jeliňák na severovýchodním okraji obce, na kamenném
ohrazení výpustní jímky datovaný 1722
řeka
Sázava pod klášterním areálem; na prvním snímku lávka, po které přechází cesta
z obce k nádraží
bývalý
Malý Mlýn – též Kopicův, Kubešův či Ve Štíte – č.p.
32 na levobřežním náhonu Sázavy (foto převzato z www.vodnimlyny.cz; František Pleva 1960) a novostavba na jeho místě
z doby kolem roku 2020
dům č.p.
34 se sgrafitovou výzdobou 2. poloviny 20. stol.
železniční
stanice Pohled na trati Brno - Havlíčkův Brod
malá
vodní elektrárna z 1. poloviny 90. let na východním okraji obce, při
splavu, který byl koncem 70. let 20. stol. vybudovaného v místech starého jezu
bývalého Podzámeckého mlýna, protrženého roku 1961
skály
nad pravým břehem Sázavy na východním okraji obce
klášter cisterciaček (nemovitá kulturní
památka)
Areál bývalého kláštera
leží v centru obce, na pravém břehu Sázavy. Přístupový koridor (150 m
dlouhý) vede od západu, z návsi. V jeho ose se nachází solitérní
budova proboštství (později fary) č.p. 2, severní stranu fixuje jižní (dnes
jediné dochované) křídlo dvora č.p. 41, jižní stranu sýpka a ohradní zeď parku.
Před proboštstvím se koridor rozšiřuje do jakéhosi nádvoří, jehož jižní stranu
uzavírá bývalý klášterní kostel (dnes sv. Ondřeje) a navazující kaple Všech
svatých. Ke kostelu přiléhají z jižní strany vlastní konventní budovy č.p.
1, z nichž na severozápadě vystupuje výrazná budova prelatury (obydlí
abatyše). Klášterní areál se nachází na mírně vyvýšené terase nad řekou,
k řece sestupuje rozlehlý park. Jihovýchodně od konventu velmi zpustlý
objekt bývalých stájí a jízdárny č.p. 261, na něj navazující mlýn č.p. 4
zbořen.
Ve znalostech stavebního
vývoje kláštera jsou dosud mezery. V roce 1998 sice publikoval Ladislav
Svoboda podrobný stavebně historický průzkum konventu, ale ne nad všemi jeho
závěry panuje všeobecná shoda.
Konvent je čtyřkřídlý, kolem čtvercového rajského dvora. Východní
(hlavní; zde mimo jiné kapitulní síň či refektář) i západní křídlo vybíhají
výrazně k jihu, čímž získává konvent více méně půdorys H, na severu
uzavřen pouze úzkým traktem bývalé křížové chodby, přiléhající ke kostelu.
Všechny objekty jsou patrové, v jižní části podsklepené (sklepy vzhledem
ke klesajícímu terénu však částečně nadzemní). Ve zdivu jsou konventní budovy
více méně středověké (u východního křídla doloženo, u ostatních hypotetické),
dnešní podoba je dle L. Svobody raně barokní, dle jiných zdrojů klasicistní.
Renesanční, barokně
upravená prelatura je opticky samostatnou patrovou budovou, přiléhající
k severní straně západního boku konventu. Podle L. Svobody jsou
v jižní části přízemí budovy zachovány středověké konstrukce, které
hypoteticky spojuje s komendou německých rytířů. V patře jižního
průčelí jsou zazděné arkády.
Klášter, nazývaný Vallis Sanctae Mariae (Údolí svaté Marie), Vallis
Beatae Virginis (Údolí blahoslavené
Panny), Vallis Virginis Mariae (Údolí Panny Marie) či Vallis
Virginum (Údolí Panen), byl založen pravděpodobně
roku 1267. Někdy se uvažuje i o dřívějším založení, zejména na základě toho, že
k danému roku je zde uváděn již klášterní kostel (na nějž papežský legát
vypisuje odpustky), avšak ještě v listině z roku 1265 není o klášteru
žádná zmínka, takže existence kostela souvisí spíše se zahrnutím staršího
kostela do nově založeného kláštera, než s dřívějším rokem založení.
Dřívějšímu založení nenasvědčuje ani rozbor písemností dokládající postupné
přípravy a hledání vhodného místa jeho zakladatelkami, sestrami Kateřinou,
Jutou (Jitkou), Ludmilou a Gertrudou, dcerami Vítka
staršího z Klokot. Roku 1269 svěřil král Přemysl Otakar II. klášter do
ochrany své ženě královně Kunhutě Haličské. Roku 1270 byla platnost fundace
potvrzena i generální kapitulou řádu, čímž byl pohledský
klášter oficiálně přijat mezi cisterciácké kláštery. Patronátním klášterem bylo
cisterciácké opatství v Sedlci, později ve Žďáru. Klášter však disponoval
v počátcích jen velmi malým majetkem. Pravděpodobně do závěru 1. poloviny
14. století lze datovat větší stavební aktivitu v areálu kláštera, při níž
byla postavena i větší část konventu; vzhledem k absenci datovatelných
architektonických článků je však případné rozlišení jednotlivých středověkých
etap výstavby v podstatě nemožné. Na přelomu 14. a 15. století byl klášter
na vzestupu, díky darům, odkazům i vlastním akvizicím postupně rozšiřoval
majetek, takže vlastnil mimo jiné již 14 vesnic, ty však nikdy netvořily
nějakou celistvou državu. Ve 20. letech 15. století však nastávají těžké časy.
Pro tradované tvrzení, že byl klášter vypleněn husity, sice neexistuje žádná
opora, jisté však je, že byl v té době opuštěn a statky rozchváceny.
Nejpozději v 70. letech téhož století je však řeholní život obnoven. Roku
1620 klášter vyhořel, pravděpodobně v důsledku úmyslně založeného požáru.
Není zcela jasné, za renesanční přestavba areálu, o níž neexistují žádní
písemné doklady, souvisela s obnovou po tomto požáru či proběhla již
v průběhu 16. století. „Popožárové″ dataci
by nasvědčovaly dietrichsteinské erby na kamenných
okenních ostěních v přízemí prelatury, související zřejmě s osobou
Františka kardinála Dietrichsteina, který roku 1623
získal sousední polensko-přibyslavské panství a
kláštera v okolí podporoval. Ve 20. letech 17. století byl klášter též v
přízni císaře Ferdinanda II., který mu daroval poměrně rozsáhlé konfiskace
v okolí Německého Brodu. Roku 1645 je však švédskými vojsky vypleněn a
následně opuštěn. Následuje raně barokní přestavba (2. polovina 17. století),
kterou L. Svoboda považuje za velmi významnou, fakticky dotvářející současnou
podobu konventu (mimo jiné sjednocení délek západního a východního křídla).
V té době zde kolem tří desítek řeholnic. V 1. polovině 18. století
vzniká samostatná budova proboštství, zřejmě přístupový koridor v dnešní
podobě, dochází i k několika výrazným úpravám interiéru (zaklenutí zimního
refektáře) a k vybavení kostela současným mobiliářem. Roku 1772 došlo
k rozsáhlému požáru, který vyvolal další stavební aktivitu v areálu
kláštera. Dochází především k přestavbě prelatury a k rekonstrukci
vyhořelého dvora, jak dosvědčují znaky abatyše Kandidy
Adlerové a letopočty 1773 na obou budovách. Roku 1782 byl klášter v rámci josefinských reforem zrušen. Objekt byl nejprve využit jako
„shromaždiště“ pro pražské malostranské karmelitky a staroměstské dominikánky
(do roku 1792), poté byly pronajaty na soukenickou manufakturu. Roku 1807 byly
budovy prodány hraběti Josefovi z Unwerthu a
staly se zámkem. Některé zdroje v té souvislosti předpokládají klasicistní
přestavbu celého areálu, L. Svoboda razantnější přestavbu v té době popírá
a vnější podobu konventu považuje s výjimkou nově vybudovaného vstupního
portálu ve východním křídle za raně barokní. Zásadním klasicistním vnosem do
areálu je však vybudování stájí, jízdárny a kočárovny
u řeky pod zámkem (v prostoru, kde údajně dříve stával klášterní pivovar). Roku
1822 majitel umírá bezdětný a Pohled dědí hrabě Eugen
Sylva-Taroucca (který si ke svému příjmení přidává „Unwerth″). Roku 1864 prodává panství hraběnce Klotildě Clam-Gallasové,
rozené z Dietrichsteina, která statek spojuje se
sousedním panstvím Polná (které mělo i
v minulosti ke klášteru úzké vazby). Zámek byl přesto v 19. století
panstvem využíván, jak vyplývá z dochovaných inventářů vybavení a názvů
jednotlivých místností. Roku 1939 byla na zámek uvalena nacisty nucená správa,
přesto byl roku 1945 zámek na základě Benešových dekretů vyvlastněn. Byla v něm
zřízena základní škola, později i byly a různé klubovny. Roku 1949 se obec
stala vlastníkem zámeckých budov a parku (hospodářské budovy připadly státnímu
statku Polná). Škola zde fungovala až do roku 2006.
Roku 2011 musela obec pro velkou zadluženost celý areál včetně parku a
přístupových komunikací prodat. Majitelem se stala společnost H. H. Holding Group Petra Zázvorky. Nový majitel prezentoval
s areálem velkolepé plány, ale ty zatím naplněny nebyly. Aktuálně působí
celý areál nevyužitým a chátrajícím dojmem. Jedinou viditelnou aktivitou
majitele je umístění sochy Gryfa v prostoru
přístupového koridoru.
areál
zámku – bývalého kláštera – se dvorem na mapě stabilní katastr z roku 1838
(ags.cuzk.cz) a na současném leteckém snímku (www.mapy.cz)
plán
areálu bývalého kláštera: 1 – vstupní brána, 2 – přístupový koridor, 3 – kostel
sv. Ondřeje, 4 – kaple Všech svatých, 5 – konvent, 6 – prelatura, 7 – park, 8 –
barokní sýpka, 9 – jízdárna na místě klášterního pivovaru, 10 – místo zaniklého
mlýna, 11 - proboštství, 12 – dochované jižní křídlo hospodářského dvora, 13 –
prostor zaniklého dvora a zahrady (podklad: mapy.cz)
oficiální
vstup do areálu z návsi a přístupový koridor s rozšířením před
kostelem
socha Gryfa od Michala Olšiaka
z roku 2013; Gryf je údajně „erbovním znamením″ současného majitele
zámku
vyřezávaná
lavička před budovou proboštství
kříž
v prostoru před kostelem sv. Ondřeje
celkový
pohled na areál od severozápadu a severovýchodu
stavebně
historický průzkum konventu a klášterního kostela dle L. Svobody – vlevo
přízemí, vpravo patro: černě zdivo gotické, křížkované renesanční, šrafované
barokní, dvojitě šrafované klasicistní, tečkované novodobé; přerušovaně značeno
zdivo hypoteticky zařazené
pohled
na bývalý konvent č.p. 1 od jihu
balkón
jižního křídla z doby kolem poloviny 19. stol.
východní
křídlo konventu
klasicistní
vstup z první čtvrtiny 19. stol., vpravo od něj patrná zazděná gotická
brána
západní
křídlo konventu
severní
strana západního křídla konventu; podle L. Svobody byl právě zde původní vstup
do konventu
severní
průčelí prelatury se znakem abatyše Kandidy Adlerové a
letopočtem 1773; písmena C A A F nad znakem znamenají
Candida Adler Abbatissa Frauentala
kamenná
okenní ostění s dietrichsteinským erbem na
západní straně přízemí prelatury
prelatura
od jihozápadu; v patře jižního průčelí dobře patrná zazděná arkádová lodgie
zámecký
park
mohutný
dob v zámeckém parku
zanikající
jezírko v zámeckém parku
sklípek
v zámeckém parku
barokní
sýpka z 1. pol. 18. stol. na severním okraji
zámeckého parku
dnes
zpustlý objekt klasicistních stájí, jízdárny a kočárovny
č.p. 261, za 2. světové války adaptovaný na kulturní dům s kinosálem,
později sokolovnu
kostel sv. Ondřeje s kaplí Všech svatých
(nemovitá kulturní památka)
Jednolodní gotický
klášterní kostel přiléhá na severní straně ke budovám konventu. Je (jak bylo u
klášterů cisterciaček zvykem) nápadně dlouhý, zhruba polovinu délky vyplňuje
kruchta. Kruchta je tak rozměrná, protože je jediným místem kostela, kam směly
řeholnice. Z toho plyne i pozoruhodnost varhanních skříní, které sloužily
zároveň jako zpovědnice a které jsou ze zadní strany malované, neb tvoří
pohledovou kulisu z kruchty k oltáři. Od lodi odděluje kruchtu zdobená
kovová mříž. Pod západní částí kruchty se nachází místnost téměř sklepního
charakteru, osvětlená pouze třemi úzkými nestejně vysokými okénky a
s kostelem nijak nepropojená (původně však přístupná z konventu), pod
východní částí kruchty do lodi otevřený valeně
klenutý prostor. V síle jižní zdi lodi nefunkční schodiště spojující loď
s kruchtou, respektive přízemí a patro přilehlého ambitu, osvětlené dvěma
drobnými okénky otevřenými do lodi. Vysoká úzká loď je zaklenuta síťovou
klenbou. Křížovou a paprsčitou klenbou zaklenutý presbytář na východní straně
kostela je vůči lodi výrazně asymetrický (osa presbytáře je vůči ose lodi
posunuta o 0,8 m k severu). Od lodi je oddělen vysokým lomeným neprofilovaným
vítězným obloukem. V presbytáři monumentální barokní zděný oltář. Dvě z lomených oken presbytáře mají
dochované raně gotické kružby. Do kostela se vstupuje od severu renesanční,
barokně upravenou předsíní. V arkýřovém přístavku v ose západního průčelí se
nachází točité schodiště z kruchty do podkroví; částečně umístěné v síle zdi.
Pod presbytářem kostela krypta, sloužící především pohřbívání příslušnic
klášterní komunity.
Na presbytář kostela
navazuje osmiboká centrální barokní kaple Všech svatých. Kaple je přístupná ze
spojovacího krčku mezi ní a presbytářem lodi, do nějž je vstup jak zvenčí, tak
z přilehlého kostela. V patře spojovacího krčku, přístupného točitým
schodištěm, se nachází kůr. I pod kaplí se nachází krypta, na rozdíl od té pod
kostelem však sloužila světským osobám, pravděpodobně nějak spjatým s
klášterem.
Nejstarší část kostela,
původně zasvěceného Nanebevzetí Panny Marie, pochází pravděpodobně ze 60. let
13. století. Na otázku, zda byl do stavby zahrnut i nedostavěný kostel, který
někde zde dle listin existoval již v době založení kláštera, či nikoliv,
není jednotný názor (spekuluje se dokonce, že mohl stát na jiném místě), celkem
ale nevidím důvod, proč by neměl být převzat a využit. L. Svoboda předpokládá,
že původním kostelem je současná stavba minimálně ve spodní části zdiva až po
příčku v podkruchtí, po založení kláštera byla
stavba prodloužena k západu (čímž vznikla ona „sklepní″ místnost pod
západní částí kruchty). Každopádně, vzhledem k nepatrnému časovému odstupu
pouhých několika let mezi původní stavbou a počáteční fází stavby klášterního
kostela nelze tyto fáze bezpečně odlišit, vycházel lze pouze ze stavebních
anomálií naznačujících, že by zde mohlo dojít ke změně původního plánu. Výbava
presbytáře je kladena do závěru 1. poloviny 14. století. Při pozdně gotické
obnově kláštera koncem 15. století pochází mimo jiné zaklenutí lodi či čelní
oblouk podkruchtí. Pravděpodobně počátkem 17. stol.
byla postavena renesanční předsíň s křížovou hřebínkovou
klenbou. Výstavba kaple Všech svatých je kladena do roku 1693; postavena byla
údajně pro laické věřící, kteří neměli do klášterního kostela přístup. Mobiliář
kostela pochází převážně z 2. čtvrtiny 18. stol. Po zrušení kláštera se
stal kostel farním a byl zasvěcen sv. Ondřeji.
celkový
pohled na kostel od severovýchodu
západní
průčelí kostela s arkýřovitým schodišťovým přístavkem
okna
v severní zdi kostelní lodi, osvětlující „sklepní″ místnost v podkruchtí
jedna
z dochovaných okenních kružeb
dřevěné
zvonové věžičky na střeše kostela, zřejmě z poloviny 18. stol. (na jedné
ze zvonových stolic letopočet 1749)
renesanční,
barokně upravená kostelní předsíň
interiér
předsíně s renesanční křížovou hřebínkovou
klenbou a pozdně gotickým portálem z konce 15. stol.
náhrobní
kámen v podlaze kostelní předsíně
celkový
pohled do lodi kostela; výška lodi se uvádí 23 m
síťová
klenba lodi z konce 15. stol.
maskami
zdobené klenební konzoly v kostelní lodi
presbytář
zaklenutý jedním polem křížové a jedním polem paprsčité klenby s žebry
hruškového profilu a vítězný oblouk, oddělující ho od lodi
nápis na
vítězném oblouku; rok založení je sporný, každopádně je nutno vztahovat ho kdyžtak ke kostelu, nikoli ke klášteru
monumentální
hlavní oltář z let 1730-40 od sochaře a řezbáře Řehoře Thényho
s oltářním obratem Nanebevzetí Panny Marie, sochami apoštolů sv. Ondřeje a
sv. Judy-Tadeáše a sochami otců cisterciáckého řádu sv. Benedikta a sv.
Bernarda
znak Ronovců v presbytáři
křtitelnice
boční
oltář Svaté Rodiny z roku 1740 se sochami cisterciaček od Řehoře Thényho; pod oltářním obrazem skleněná rakev s ostatky sv. Faustina
pamětní
deska majitelky pohledského zámku Klotildy
Clam-Gallasové, rozené
z Dietrichsteina
boční oltář
sv. Jana Nepomuckého se sochami sv. Jana Evangelisty
a sv. Jana Křtitele; pod oltářním obrazem skleněná rakev se skeletem mučedníka sv.
Kandida
jedno
z okének schodišťové chodby v jižní zdi kostela
puklý
zvon z r. 1698, dnes umístěný v kostelní lodi
kazatelna
z 1. pol. 18. stol.
kříž na
severní stěně kostelní lodi
boční
oltář Panny Marie s dřevěnou sochou Panny Marie, po stranách sochy prvního a
druhého opata cisterciáckého řádu Roberta a Alberika
z dílny řezbáře Ignáce Rohrbacha
náhrobní
kámen v podlaze lodi
podkruchtí
poprseň
kruchty, opatřená kutou rokokovou mříží z roku 1752 s erbem kláštera
schodiště
na kruchtu
barokní
varhany od Kašpara Welzela
boční
varhanní skříně, sloužící zároveň jako zpovědnice
západní
část kruchty
podlaha
kruchty
empírový
kenotaf (symbolický náhrobek) Marie Anny hraběnky z Unwerthu rozené z Astfeldu (+ 1816)
s aliančním erbem pánů z Astfeldu (složený znak)
a z Unwerthu (ostrev),
který vyhotovil roku 1817 Vincenc Prachner podle
nákresu Josefa Berglera; pomník stál až do roku 1872
v interiéru kostela pod vítězným obloukem, pro „pobouření věřících″
však byl následně přesunut do exteriéru
kaple
Všech svatých
interiér
kaple Všech svatých
průhled
do kopule kaple
hlavní oltář
kaple
z interiéru
kaple – sochy řeholnic, nádržka na svěcenou vodu a kříž
vstup do
kaple, nad ním kůr v patře spojovacího krčku mezi kaplí a kostelem
schodiště
na kúr v přístavku z 19. stol.
proboštství č.p. 2 (nemovitá kulturní
památka)
Proboštství je čistě
barokní patrová stavba obdélného půdorysu v ose přístupového koridoru
severovýchodně od kostela. Jižní část stavby je podsklepena. Současné
zastřešení je mladší; je možné, že původně měla budova mansardovou střechu.
Interiéry mají vesměs podobu z 19. a 1. poloviny 20. stol.
Budova proboštství byla
postavena z iniciativy abatyše Konstancie Marie Marqartové
dle projektu Jana Blažeje Santiniho-Aichela v letech 1710-1714. Sloužila jako obydlí
„proboštů″, tedy kněží, duchovních správců kláštera, kteří museli
v ženském klášteře sídlit odděleně. Vzhledem k tomu, že počátkem 18.
století byli tito probošti jmenován patronátním klášterem ve Žďáru, je
pravděpodobné, že právě přes ně se Santini, ve
službách žďárského konventu působící, dostal i do Pohledu. Po zrušení kláštera
sloužila jako fara (z adaptace na faru pochází mimo jiné dýmník černé kuchyně
či rozdělení sklepů). Z počátku 30. let 19. stol. pochází současné
zastřešení s typickým klasicistním krovem. Výmalba v některých sálech
patra vznikla koncem 19. stol. Po 2. světové válce zde sídlil místní
národní výbor a byly zde dva obecní byty, později též úřadovna Veřejné
bezpečnosti a po roce 1970 státní okresní archiv. Po vystěhování archivu 1994
byla budova navrácena farnosti, která zde provedla řadu oprav a uvedlo objekt
do současného stavu. Fara zde fungovala do roku 2009, roku 2011 budovu koupila
obec. V současné době je bez využití.
celkový
pohled na bývalé proboštství
detail
průčelí s vystupujícím rizalitem
„uši″
vstupního portálu
vstupní
vestibul
chodba
přízemí
prádelna
v severní části východního traktu přízemí
černá
kuchyně v severní části východního traktu přízemí; jeden z historicky
nejcennějších prvků interiéru
kovová
dvířka vnějších topenišť dnes již neexistujících kachlových kamen v přízemí
suchý
záchod v jižní části východního traktu přízemí
klenutá
místnost ve východním traktu přízemí, která slouží jako vstup do sklepů
chodba
sklepení
sklepní
místnosti pod jižní částí bývalého proboštství
schodiště
z přízemí do prvního patra
střední
chodba v patře
kamenný
portál velkého sálu ve střední části západního traktu patra
velký
sál západního traktu patra s výmalbou z konce 19. stol.
detail
výmalby velkého sálu
další
z bohatě zdobených sálů patra
tzv.
alkovna s vestavěnou skříní
moderní
svítidla v přízemí a patře bývalého proboštství
dvůr (č.p. 40 a č.p. 41)
Klášterní, později zámecký
dvůr se rozkládal severozápadně od vlastního areálu kláštera. Dříve měl zhruba
čtvercový půdorys, v současné době zachováno pouze jižní křídlo (z větší
části nevyužívané, chátrající). Ve zbývajícím prostoru rozlehlá,
v současné době nijak nevyužitá plocha.
Existenci dvora lze
v nějaké podobě předpokládat již od středověku, jeho současné podoba se
však zformovala až během 18. a 19. stol. Podle dochované dataci na jedné
z budov je pravděpodobně výsledkem přestav y po rozsáhlém požáru roku
1772. Finální podobu pak zformovaly úpravy pro potřeby zámku v průběhu 19.
stol. Větší část dvora zbořena kolem roku 2000. jako poslední byla zbořena
obytná budova na východní straně návsi někdy mezi roky 2007-2010.
východní
část jižního křídla dvora - č.p. 41
jižní
brána dvora s erbem abatyše Kandidy Adlerové a
poškozeným letopočtem 1773
interiér
opuštěného č.p. 41
prostor,
kde stávala zbývající část dvora
Podzámecký mlýn č.p. 4
Takzvaný Zámecký či
Podzámecký, později též Hrubého mlýn stával při pravém břehu Sázavy
v jihovýchodním nároží zámeckého (klášterního) areálu. Byl poháněn
pravobřežním náhonem Sázavy, který byl těsně nad mlýnem posilován od severu
přitékajícím potůčkem. V současné době mlýn nestojí, památkou na něj je
pouze jeho „otisk″ na kdysi přiléhající budově zámeckých stájí a fragment
náhonu snad s pozůstatky lednice. Mlýniště je
zcela zplanýrované, větší část náhonu zasypaná (v jeho trase dnes ulice .
Starší historie mlýna
není známa, je však velmi pravděpodobné, že existoval již v dobách
kláštera, protože vodní mlýny byly běžnou součástí hospodářského zázemí
cisterciáckých klášterů. Prokazatelně stál ve 2. pol.
18. stol, kdy je zakreslen na mapě 1. vojenského mapování. Roku 1879 je
označován jako „panský mlýn″ a správou velkostatku Pohled je nabízen
k pronájmu; tehdy obsahoval trojí složení, 4 stoupy a pilu. Ve 30. letech
20. stol. zde správcem velkostatku Maxem Turnovským zřízena elektrárna, která
dodávala stejnosměrný proud pro osvětlení obce i soukromých domů. Od konce 2.
světové války byl objekt neobydlený, v 1. polovině 60. let byl zasypán
náhon a roku 1965 byl mlýn zbořen. Ještě několik dalších desetiletí jsou zde zmiňovány
ruiny, dnes už neexistují ani ty.
mlýn
s náhonem a okolní zástavba na mapě stabilního katastru z roku 1838 (ags.cuzk.cz)
a stejný prostor na současném leteckém snímku (www.mapy.cz)
mlýn v roce
1960 (převzato z www.vodnimlyny.cz)
prostor,
kde stával mlýn, a jeho otisk na sousední budově bývalých stájí
pozůstatky
náhonu a snad i lednice
hřbitov
Pohledský hřbitov
leží mimo zástavbu severozápadně od centra obce. Obdélný hřbitov má plochu 0,45
ha, přístupný je od jihovýchodu. Uprostřed plochy stojí dominantní empírová
pohřební kaple Panny Marie s hrobkou hrabat Silva-Tarouca Unwerth, v jižním
rohu márnice.
Hřbitov byl zřízen roku
1818. Kapli nechal vystavět roku 1840 majitel pohledského
panství Evžen hrabě Silva-Tarouca
Unwerth. Pohřbeno je v ní pět příslušníků rodu.
Kaple původně stála na okraji hřbitova, k jeho rozšíření o plochu za kaplí
došlo roku 1933 (tato část byla původně vyčleněna pro pohřby jiných vyznání).
Ohradní zeď hřbitova,
kaple a márnice jsou nemovitými kulturními památkami.
pilířová
brána hřbitova
hřbitov
centrální
hřbitovní kříž z roku 1909 na místě staršího dřevěného
historizující
budova márnice
kaple
Panny Marie s hrobkou rodiny Silva-Tarouců Unwerth
znak
rodu Silva-Tarouca Unwerth na štítě pohřební kaple; tradiční erb Silva-Tarouců je doplněn o Unwerthskou černou ostrev v červenostříbrném poli
hrob
rodiny Bruknerovy s mramorovým reliéfem
Zajímavosti, poznámky:
Ø
Zdá se, že hlavním iniciátorem vzniku kláštera byla
Kateřina. V listině z 25. května 1265 se píše, že Ludmila z Říše
prodala jisté příjmy z jedné vesnice, „aby přispěla pomocí své sestře
Kateřině při založení nového kláštera cisterciaček, který má být nově založen v Čechách″.
Kateřina bývala abatyší v klášteře Porta Coeli
v Předklášteří u Tišnova a následně se stala první
abatyše kláštera pohledského. Z listin však
vyplývá, že v době, kdy sestry připravovaly založení nového kláštera, již
abatyší v Předklášteří nebyla. Naskýtá se tedy
otázka, zda založení nového kláštera nebylo důsledkem jakéhosi rozkolu
v klášteře Porta Coeli.
Ø
Zajímavá otázka, na kterou jsem nenašel nikde
odpověď, je proč příslušnice rodu Vítkovců
s rozsáhlými majetky na jihu Čech zakládají klášter zcela mimo své državy
(původně se zřejmě uvažovalo o jeho založení v Pňově
u Poděbrad, nakonec byl vybrán Pohled). Později se již Vítkovici
v dějinách kláštera nijak neprojevují, naopak jsou doloženy vazby na
posázavské Ronovce.
Ø
Ludmila Vaňková do pohledského
kláštera ve svém románu Od trůnu dál umístila pobyt královny Violy Těšínské
mezi jejím ovdověním a svatbou s Petrem I. z Rožmberka. Jde o fabulaci (o
pobytu Violy během těchto deseti let se nic neví), avšak určité vazby
Přemyslovců na klášter v této době skutečně existovaly, před rokem 1323 tu
mezi řeholnicemi nějaký čas pobývala (snad sem dána na výchovu) nemanželská
dcera krále Václava III. Alžběta.
Ø
Jméno Pohled údajně uváděno již v listině
z roku 1265. Oficiálně se však obec až do vzniku první republiky (a znovu
za protektorátu) jmenovala Frauenthal (poněmčená
verze původního latinského Vallis Virginum).
Co se českého ekvivalentu jména týče, běžně se používala počeštěná verze Frantal – takto mimo jiné na Indikační skice stabilního
katastru z roku 1838, která byla oficiální katastrální mapou: „Frauenthal, česky Frantal″
(na jiných verzích mapy Franthal). Jméno Pohled se
jako alternativa k Frauenthal objevuje na mě známých
mapách prvně až na mapě 3. vojenského mapování z roku 1877.
Ø
Přestože roku 1872 byla obec údajně povýšena na
městys (čemuž by odpovídal i štítek „originální mapy″ stabilního katastru
reambulované k roku 1877, kde je škrtnutý nápis Dorf,
ves a přepsáno na Markt, město), encyklopedie K. Kuči Města a městečka v Čechách, na Moravě a ve
Slezsku Pohled vůbec neuvádí.
Ø
Uvádí se, že původní pohledský
hřbitov byl u kostela sv. Ondřeje a že se na něm pohřbívalo až do roku 1870. Na
mapě stabilního katastru (1838) však v okolí kostela žádný hřbitov
zakreslen není.
Literatura:
-
Ladislav
Svoboda: Klášter v Pohledu – Průzkumy památek 1/1998 (Praha 1998) – viz
též https://www.pruzkumypamatek.cz/pdf/1998-01-07.pdf
-
Pavel
Vlček, Petr Sommer, Dušan Foltýn a kol.: Encyklopedie českých klášterů (Praha
1997)
-
Josef
Šrámek: Klášter cisterciaček Vallis sanctae Mariae v Pohledu ve
víru doby vymknuté z kloubů – Havlíčkobrodsko, vlastivědný sborník, Roč. 28 (Havlíčkův Brod 2014)
-
Zbyněk Sviták: Počátky kláštera cisterciaček v Pohledu –
Sborník prací filozofické fakulty brněnské univerzity C 43, 1996 – viz též https://digilib.phil.muni.cz/_flysystem/fedora/pdf/102730.pdf
Web:
-
oficiální stránky obce - https://www.obecpohled.cz
-
wikipedie - https://cs.wikipedia.org/wiki/Pohled_(okres_Havlčkův_Brod)
-
památkový katalog - https://pamatkovykatalog.cz/soupis/podle-relevance/1/seznam/?lokalizaceZahranici=0&katOblast=Pohled
-
oficiální stránky zámku - http://www.zamekpohled.cz
-
hrady.cz; klášter - https://www.hrady.cz/klaster-cisterciacek-udoli-panny-marie-s-kostelem-nanebevzeti-panny-marie
-
Prázdné domy - https://prazdnedomy.cz/domy/objekty/detail/5621-zamek-pohled
-
mizející památky - https://www.mizejicipamatky.cz/index.php/stopy-v-prachu/zamky-a-tvrze/zamek-pohled
-
hrady.cz; hřbitovní kaple
- https://www.hrady.cz/hrbitovni-kaple-panny-marie
-
vodní mlýny; Podzámecký mlýn - https://www.vodnimlyny.cz/mlyny/objekty/detail/5093-zamecky-podzamecky-hrubeho-mlyn
-
vodní mlýny; Malý mlýn - https://www.vodnimlyny.cz/mlyny/objekty/detail/5095-mlyn-ve-stite-klein-muhle-kopicuv-kubesuv
další
místa v okolí (mapa) / Posázaví / rejstříky
březen 2023